triggerpoints en scheenbeenklachten

Heeft u last van scheenbeenklachten  door triggerpoints?  

Deze klachten kunnen worden veroorzaakt door triggerpoints. Onder het scheenbeen bedoelen we de voorkant van het scheenbeen. 

In dit artikel leest u welke myofasciale triggerpoints in welke spieren kunnen leiden tot scheenbeenklachten.  

Onder scheenbeenklachten worden klachten aan de voorzijde van het onderbeen verstaan. 

Voorbeelden van scheenbeenklachten zijn: shin splits, het Mediale Tibiale Stress Syndroom en het anterieur compartimentsyndroom. 

Myofasciale triggerpoints veroorzaken spierspanning in het scheenbeen en de omliggende spieren. Het zijn als het ware hele kleine verkrampingen die kunnen leiden tot spierzwakte, pijn maar ook stijfheid en bewegingsbeperking.

Stress is heel vaak de oorzaak waarom scheenbeenklachten en triggerpoints zelfs na veelvuldig behandelen door triggerpoint therapie niet meer weggaan. 

Wilt u weten of uw pijnklachten en triggerpoints in en om en nabij het scheenbeen door stress worden veroorzaakt? Doe dan onze gratis test.

triggerpoint scheenbeen  door stress test


In dit artikel kunt u lezen:

-           In welke spieren de triggerpoints zitten als het gaat om scheenbeenklachten en andere bijkomende klachten.

-         Welke klachten, triggerpoints in en rondom het scheenbeen, nog meer kunnen veroorzaken.

-         Wat de belangrijkste oorzaak van triggerpoints in en rondom het scheenbeen is, die zelfs met massage, dry needling maar niet weggaan.

-         Hoe u triggerpoints in en rondom het scheenbeen kunt laten behandelen

-         Hoe kan je triggerpoints in en rondom het scheenbeen zelf masseren en behandelen

 

1 Welke triggerpoints veroorzaken klachten in het scheenbeen?

Verschillende myofasciale triggerpoints in en rondom het scheenbeen veroorzaken pijnklachten in het scheenbeen, maar ook  uitstralende pijn in de enkel, bovenkant van de voet en tenen.

 In dit hoofdstuk zullen we deze triggerpoints en waar en welke klachten ze veroorzaken doornemen.

Bekijk hier onderzoeken die aantonen dat triggerpoints scheenbeenklachten kunnen veroorzaken en ook bestaan in de spieren. Bron Bron Bron 

1.1 De voorste scheenbeenspier (Tibialis Anterior): Pijn in het scheenbeen

Triggerpoints in de voorste scheenbeenspier Tibialis Anterior pijn in het scheenbeen

De voorste scheenbeenspier zit vast aan de bovenkant van het scheenbeen.

Deze spier loopt langs aan de buitenkant van het scheenbeen en mondt uit in een pees, die dan voor het scheenbeen heen kruist bij de voorkant van de enkel naar de binnenkant van de voet. Deze spier hecht zich aan de onderkant van de voet.

 De functie van deze scheenbeenspier is het buigen van de enkel, naar boven buigen van de voet,  en het naar binnen draaien van de voetzool.  Het omhoog buigen van de voet zorgt ervoor dat de voet na het zetten van een stap vrij blijft van de grond, zodat je nog een stap kunt zetten. Door deze bewegingen kan het evenwicht bewaard worden en de voet zich aanpassen aan de ondergrond.

Triggerpoints in de de voorste scheenbeenspier veroorzaken diverse symptomen in het onderbeen. Ze leiden tot uitstralende pijn in het scheenbeen naar de voorkant van de enkel en de boven- en binnenkant van de grote teen. De pijn kan zich ook naar boven langs het scheenbeen verplaatsen.

De pijn in de grote teen kan voelen alsof het echt in het gewricht zelf zit. Het komt voor dat er door artsen (die onbekend zijn met triggerpoints) gedacht wordt aan jicht of dat het komt door artrose. Een andere naam die er wel eens aan gegeven wordt is shin splits.

Andere symptomen die deze triggerpoints veroorzaken zijn onder andere: het wel eens struikelen of bijna struikelen, valpartijen, evenwichtsproblemen en misstappen maken bij het traplopen.

1.2 De lange teenstrekker (Extensor Digitorum Longus): Pijn in het onderste deel van het scheenbeen

Triggerpoints in de lange strekker van de tenen Extensor Digitorum Longusscheenbeenklachten

 De lange teenstrekker ligt aan de voorkant van het onderbeen tussen de lange strekker van de grote teen en de scheenbeenspier. Het is gehecht aan de bovenkant van het scheenbeen en aan bijna het hele kuitbeen. Deze spier loopt vanaf het bovenste gedeelte van het scheenbeen tot aan de vier kleinste tenen van de voet.

Deze spier zorgt ervoor dat de voorkant van de voet omhoog gebracht kan worden. Verder voor het strekken van de 4 vier kleinste tenen, het buigen van de enkel en het naar buitendraaien van de voetzool. Deze spier draagt ook bij aan het behouden van het evenwicht.

Triggerpoints in deze spier veroorzaken symptomen, zoals  pijn aan de bovenkant van de vier kleinste tenen, bovenop de voet om en nabij de wreef, krampaanvallen in de nacht en een zwakke enkel. Deze pijn kan ook uitstralen naar het onderste deel van het scheenbeen. De lange teenstrekkers dragen ook bij aan de vorming van hamertenen en kauwvoeten, waarbij de tenen verkrampt zijn en niet goed meer kunnen worden gestrekt. 

1.3 De lange grote teenstrekker (Extensor Hallucis Longus): Scheenbeenklachten

Triggerpoints in de lange strekker van de grote teen Extensor Hallucis Longus scheenbeenklachten

De strekker van de grote teen ligt aan de voorkant van het onderbeen tussen de lange strekker van de tenen en de voorste scheenbeenspier.

Deze spier is ook gehecht aan de bovenkant van het onderbeen en loopt vanuit het midden van het kuitbeen naar de grote teen waar deze zich aan vasthecht.

Deze spier zorgt voor het strekken van de gewrichten van de grote teen,  het buigen van de enkel, de voorkant van de voet omhoog te brengen en het naar binnen draaien van de voetzool. 

Triggerpoints in de lange strekker van de grote teen geven symptomen, zoals pijn aan de bovenkant van de grote teen en richting de wreef.  

Deze pijn kan uitstralen naar het onderste gedeelte van het scheenbeen. Nachtelijke krampaanvallen en het niet kunnen strekken van de grote teen zijn ook klachten die voor komen. Triggerpoints hier dragen ook bij aan hamertenen en klauwvoeten.

1.4 De derde kuitbeenspier (Peroneus Tertius): pijn aan de onderkant van het scheenbeen

Triggerpoints in de derde kuitbeenspier  Peroneus Tertius scheenbeenklachten

De derde kuitbeen spier hecht zich aan de voorkant van de onderste helft van het kuitbeen. De pees hiervan loopt langs de buitenkant van de enkel en hecht zich vast aan het vierde en vijfde middenvoetsbeentje.

Deze spier zorgt ervoor dat je de voetzool naar buiten kunt draaien en de voorkant van de voet kunt optillen.

Triggerpoints in de derde kuitbeenspier veroorzaken symptomen, zoals pijn aan de onderkant van het scheenbeen,  pijn aan de de voorkant van de enkel en aan de buitenkant van de hiel. Bij het lopen of hardlopen voel je dan een pijnscheut. Ook zwakte bij de enkel komt voor.

2 Wat is de belangrijkste oorzaak van triggerpoints en scheenbeen klachten 

Triggerpoints scheenbeen klachten oorzaak

Wat is de belangrijkste oorzaak van triggerpoints in en rondom het scheenbeen, die zelfs met massage, dry needling maar niet weggaan.

Oorzaken als een overbelasting, fietsen, hardlopen, sport, beenlengte verschil, platvoeten worden vaak genoemd.

Als dit de hoofdoorzaak is, dan zou doormiddel van zelfmassage, dry needling of triggerpoint therapie, de scheenbeen klachten en andere pijnklachten hierdoor verholpen kunnen worden.

Echter, zien wij dat bij het zelf behandelen van triggerpoints in het scheenbeen of door triggerpointtherapie, onder andere pijn in en rondom het scheenbeen niet over gaan of telkens weer terugkomt.

De oorzaak van triggerpoints in het scheenbeen, die niet vanzelf overgaan of na behandeling ervan niet weggaan, hebben heel vaak te maken met stress en TMS (Tension Myositis Syndroom).

De bedenker hiervan is Dr. Sarno en hij heeft in de jaren 70 ontdekt dat chronische spierspanning, door stress en onderdrukte emoties komt.

Veelal adviseert men om de spieren te masseren of specifieker de triggerpoints (microverkrampingen in de spieren). Dit geeft vaak pijnverlichting maar lost het stress probleem niet op, want stress is iets wat ontstaat in onze hersenen vanwege hoe we omgaan met het leven.

(Emotionele) Stress krijgen we van bijvoorbeeld: het verlies van een geliefde, zorgen over geld, uw toekomst, partner, werk, werkloos zijn, in de schulden zitten, relatie problemen  Bron Bron Bron Bron Bron

Een stressvolle jeugd hebben of gehad hebben of traumatische gebeurtenissen maken ons gevoeliger voor stress.

Het binnenhouden of onderdrukken van emoties zorgt voor heel veel stress.

Daarnaast uw karakter; als u een: perfectionist, zeer gedreven, gewetensvol, people pleaser, zorgen maker, altijd andere naar de zin maken of conflict vermijder bent, dan leidt dat ook tot veel stress en onderdrukte emoties.

Het goede nieuws is: dat deze veranderingen in de hersenen, die ook leiden tot spierspanning in de spieren in en rondom het scheenbeen kunnen worden teruggedraaid. Net zoals de pijn in het scheenbeen op deze manier ooit begonnen is, kan het ook weer worden teruggedraaid en worden verholpen.

 De stress oorzaak TMS dient hierbij te worden aangepakt.

Als u alles hierover wilt weten, dan raad ik u ons artikel over Tension Myositis Syndroom van harte aan (klik hier)

 pijn in het scheenbeen oorzaak triggerpoints stress

Download het Gratis E-book: De verborgen oorzaak van chronische pijn en scheenbeenklachten

 

 3 Hoe kan je triggerpoints in en rondom het scheenbeen zelf behandelen en masseren


Als u toch eerst de triggerpoints in en rondom uw scheenbeen zelf wilt masseren om te kijken of dit bij u werkt, dan raad ik het volgende aan.

Als u met uw vingers bij de triggerpoints kunt komen, dan behandelt u die met uw vingers. Maak met uw vinger of duim op de spier drukbewegingen.

Bij de triggerpoints die in het scheenbeen zitten gaat dit prima. Al wil je dit wel doen door uw voet op een stoel te plaatsen en dan pas de spieren daar te masseren.

Hoe je het doet:

  1. Masseer met een korte diepe strijking of kneed het pijnlijke punt.
  2. Herhaal de strijking/kneding 5 tot 10 keer per punt.
  3. Behandel een triggerpoint niet te hard, dit kan een nawerking geven.
  4. Rek en strek de spier als u klaar bent.

Wij raden u het triggerpoint handboek van Clair Davis van harte aan. Hier staat alles in hoe u de triggerpoints in en rondom uw scheenbeen, maar ook in andere spieren in het lichaam zelf kunt behandelen en masseren.

Triggerpoints scheenbeen zelfmassage

4 Hoe en waar kan je triggerpoints in en rondom het scheenbeen laten behandelen

U kunt de triggerpoints in en rondom het scheenbeen laten behandelen doormiddel van triggerpoint therapie. Dit kan triggerpointmassage of dry needling zijn. In elke woonplaats in Nederland zit wel een praktijk die dit doet.

Echter, als uw triggerpoints niet weggaan en de pijn in het scheenbeen blijft, dan is zeer waarschijnlijk stress en Tension Myositis Syndroom (TMS) de oorzaak. TMS dient dan te worden behandeld waardoor de triggerpoints vervolgens zullen worden verholpen.

Wilt u dat wij u helpen?

Neem de eerste stap en doe mee met de proefversie van ons Online TMS behandelprogramma

triggerpoint-scheenbeen-behandelen

Ons TMS behandelprogramma is volledig in het Nederlands en dat is wel zo makkelijk. Het is een stap voor stap programma met begeleiding en een gestructureerd programma om u zo goed mogelijk van dienst te zijn.

Op onze website kunt u ervaringen van onze cliënten vinden.

Daarnaast staan er op de website “thankyoudrsarno”, die uit eerbetoon aan wijlen dr. Sarno is opgericht, ook ruim 100 succesverhalen.

Wilt u meer wetenschappelijke studies, resultaten en boeken lezen, die laten zien dat de Tension Myositis aanpak werkt tegen scheenbeen klachten door myofasciale triggerpoints? Bron Bron

U krijgt dan 7 dagen lang toegang tot de eerste 7 dagen van het TMS Online behandelprogramma van BreinMedicijn.

U kunt dan zelf ervaren of u het TMS programma wat vindt en daarnaast krijgt u al een hoop tips, educatie en tools om mee aan de slag te kunnen.

En daarnaast kunt u ook dan deelnemen aan onze wekelijkse vraag en antwoord coachingcalls met onze TMS coach en tevens ervaringsdeskundige.

triggerpoints-stress-behandeling

Bronnen

Niel-Asher, S. (2008). The Concise Book of Trigger points. Chichester & Berkeley: North Atlantic Books & Lotus Publishing

Amber en Clair Davies (2013). Handboek triggerpointtherapie. Altamira. https://www.triggerpointboek.nl/handboek.htm

 

 

Wilt u meer weten over triggerpoints op andere plekken in uw lichaam

Triggerpoints in het bovenbeen hamstring en de knie

Triggerpoints in de bovenarm, elleboog, onderarm, pols, hand, duim en vingers

Triggerpoints in de bil

Triggerpoints enkel

Triggerpoints in de heup

Triggerpoints hoofdpijn

Triggerpoints kaak

Triggerpoints in de kuit

Triggerpoints in de nek

Triggerpoints in de rug

Triggerpoints in de schouder

Triggerpoints en scheenbeenklachten

Triggerpoints en voetklachten

Over de schrijver
Ik ben Johan van Vliet. Ik ben de eigenaar en mede oprichter van BreinMedicijn.Ik ben ervaringsdeskundige en expert op het gebied van chronische en langdurige pijn.De achterliggende behandelmethodiek die wij nu gebruiken heeft mij een aantal jaren geleden geholpen om pijnvrij te worden.Ik ben de ontwikkelaar van het BreinMedicijn behandelprogramma; de nummer 1 oplossing voor chronische pijn en pijn met een onduidelijke oorzaak.Mijn specialisme ligt onder andere bij: Ischias, hernia's, lage rugpijn, nek en schouder pijn, migraine, carpaal tunnel syndroom, tennisarm, peesontstekingen, zenuwpijn en welke pijn dan ook wanneer dit te maken heeft met stress en Tension Myositis Syndroom.Heeft u een vraag over onze behandelmethode tegen chronische en langdurige pijn? Laat gerust een reactie achter.Ik help u graag.
Reactie plaatsen

Gratis E-book: De verborgen oorzaak van chronische pijn!


  • De verborgen oorzaak van chronische pijn
  • Waarom veel behandelmethoden tegen chronische pijn falen of maar tijdelijk werken
  • U zult ontdekken of uw diagnose een misdiagnose is en wat u direct hieraan kunt doen.
  • Wat voor soort behandeling er nodig is om de onderliggende oorzaak van uw chronische pijn definitief te genezen
  • Met daarin de beste techniek en praktische tip om direct te kunnen beginnen om pijnvrij te worden.
  • Zonder lege woorden en vol met informatie waar u wat aan heeft en uiteraard wetenschappelijk onderbouwd.
50%
Je bent er bijna!
Waar mogen we hem naartoe sturen?
Gratis Download
Gratis E-book BreinMedicijn