triggerpoints en enkelklachten

Heeft u last van enkelklachten en/of enkelinstabiliteit?

Deze klachten kunnen worden veroorzaakt door triggerpoints. 

In dit artikel leest u welke myofasciale triggerpoints in welke spieren kunnen leiden tot enkelklachten.  

Myofasciale triggerpoints veroorzaken spierspanning in de omliggende spieren bij de enkel. Het zijn als het ware hele kleine verkrampingen die kunnen leiden tot spierzwakte, pijn maar ook stijfheid en bewegingsbeperking.

Stress is heel vaak de oorzaak waarom enkelklachten en triggerpoints zelfs na veelvuldig behandelen door triggerpoint therapie niet meer weggaan. 

Wilt u weten of uw enkelklachten en triggerpoints in de in dit artikel beschreven spieren door stress worden veroorzaakt? Doe dan onze gratis test.

triggerpoint enkel  door stress test

In dit artikel kunt u lezen:

-           In welke spieren de triggerpoints zitten als het gaat om pijn in de enkel en andere bijkomende klachten.

-         Welke klachten, triggerpoints in en rondom  de enkel  nog meer kunnen veroorzaken.

-         Wat de belangrijkste oorzaak van triggerpoints en enkelklachten, die zelfs met massage, dry needling maar niet weggaan.

-         Hoe u triggerpoints in de desbetreffende spieren kunt laten behandelen

-         Hoe kan je triggerpoints in de desbetreffende zelf kunt masseren en behandelen

 

1 Welke triggerpoints veroorzaken klachten aan de enkel?

Verschillende myofasciale triggerpoints veroorzaken pijnklachten in de enkel en deze kan uitstralen naar de voorkant en de buitenkant van de enkel. Daarnaast kunnen er klachten ontstaan, zoals een verzwikte of verstuikte enkel, klappende- of hangende voet.

 In dit hoofdstuk zullen we deze triggerpoints en waar en welke klachten ze veroorzaken doornemen.

Bekijk hier onderzoeken die aantonen dat triggerpoints enkelklachten kunnen veroorzaken en ook bestaan in de spieren. Bron Bron Bron 

1.1 De voorste scheenbeenspier (Tibialis Anterior): Pijn aan de voorkant van de enkel

triggerpoints

De voorste scheenbeenspier zit vast aan de bovenkant van het scheenbeen.

Deze spier loopt langs aan de buitenkant van het scheenbeen en mondt uit in een pees, die dan voor het scheenbeen heen kruist bij de voorkant van de enkel naar de binnenkant van de voet. Deze spier hecht zich aan de onderkant van de voet.

 De functie van deze scheenbeenspier is het buigen van de enkel, naar boven buigen van de voet,  en het naar binnen draaien van de voetzool.  Het omhoog buigen van de voet zorgt ervoor dat de voet na het zetten van een stap vrij blijft van de grond, zodat je nog een stap kunt zetten. Door deze bewegingen kan het evenwicht bewaard worden en de voet zich aanpassen aan de ondergrond.

Triggerpoints in de de voorste scheenbeenspier veroorzaken diverse symptomen in de enkel. Ze leiden tot uitstralende pijn vanuit de voorkant van de enkel en de boven- en binnenkant van de grote teen. 

Andere symptomen die deze triggerpoints veroorzaken zijn onder andere: het wel eens struikelen of bijna struikelen, verzwikken van de enkel, verstuikte enkel,  valpartijen, evenwichtsproblemen en misstappen maken bij het traplopen.

1.2 De lange (Peroneus Longus) en de korte (Peroneus Brevis) kuitbeenspier: verzwikte enkel en pijn aan de buitenkant van het enkel(bot)

de-lange-peroneus-longus-en-de-korte-peroneus-brevis-kuitbeenspier-enkel-klachten

De lange- en de korte kuitbeen spier liggen aan de buitenkant van het onderbeen. De lange kuitbeenspier begint aan de bovenkant van het kuitbeen en loopt naar de buitenzijde van de enkel en de voet. De korte kuitbeenspier begint zo'n beetje halverwege het onderbeen en loopt van de buitenkant van het kuitbeen naar de buitenkant van de voet.

De functie van de lange- en de korte kuitbeenspier is het strekken van de enkel, het naar binnen draaien van de enkel en de voetzool naar buiten te kunnen draaien.

Triggerpoints in de lange en de korte kuitbeenspier stralen pijn uit naar de buitenkant van de enkel. De kern van de pijn ligt op en onder het buitenste enkelbot.

De enkel doet pijn bij aanraking. Verder is er vaak sprake van zwakte in de enkel. Triggerpoints hier verzwakken de enkel dusdanig dat de kans op het verzwikken, verstuiken van de enkel hoger wordt en de enkel instabiel wordt.

1.4 De derde kuitbeenspier (Peroneus Tertius): pijn aan de voorkant en buitenkant van de enkel

triggerpoints-in-de-derde-kuitbeenspier-peroneus-tertius-zwakke-enkel

De derde kuitbeen spier hecht zich aan de voorkant van de onderste helft van het kuitbeen. De pees hiervan loopt langs de buitenkant van de enkel en hecht zich vast aan het vierde en vijfde middenvoetsbeentje.

Deze spier zorgt ervoor dat je de voetzool naar buiten kunt draaien en de voorkant van de voet kunt optillen.

Triggerpoints in de derde kuitbeenspier veroorzaken symptomen,  pijn aan de de voorkant van de enkel en enkelbot en aan de buitenkant van de hiel. Bij het lopen of hardlopen voel je dan een pijnscheut. Ook zwakte bij de enkel komt voor.

2 Wat is de belangrijkste oorzaak van triggerpoints en enkel klachten

triggerpoints-enkelinstabiliteit-klachten-oorzaak

Wat is de belangrijkste oorzaak van triggerpoints bij en rondom uw enkel, die zelfs met massage, dry needling maar niet weggaan.

Oorzaken als een overbelasting, fietsen, hardlopen, sport, beenlengte verschil, platvoeten worden vaak genoemd.

Als dit de hoofdoorzaak is, dan zou doormiddel van zelfmassage, dry needling of triggerpoint therapie,  de enkelklachten en andere pijnklachten hierdoor verholpen kunnen worden.

Echter, zien wij dat bij het zelf behandelen van triggerpoints  bij en rondom uw enkel of door triggerpointtherapie, onder andere pijn in en rondom het scheenbeen niet over gaan of telkens weer terugkomt.

De oorzaak van triggerpoints bij en rondom uw enkel, die niet vanzelf overgaan of na behandeling ervan niet weggaan, hebben heel vaak te maken met stress en TMS (Tension Myositis Syndroom).

De bedenker hiervan is Dr. Sarno en hij heeft in de jaren 70 ontdekt dat chronische spierspanning, door stress en onderdrukte emoties komt.

Veelal adviseert men om de spieren te masseren of specifieker de triggerpoints (microverkrampingen in de spieren). Dit geeft vaak pijnverlichting in de enkel maar lost het stress probleem niet op, want stress is iets wat ontstaat in onze hersenen vanwege hoe we omgaan met het leven.

(Emotionele) Stress krijgen we van bijvoorbeeld: het verlies van een geliefde, zorgen over geld, uw toekomst, partner, werk, werkloos zijn, in de schulden zitten, relatie problemen  Bron Bron Bron Bron Bron

Een stressvolle jeugd hebben of gehad hebben of traumatische gebeurtenissen maken ons gevoeliger voor stress.

Het binnenhouden of onderdrukken van emoties zorgt voor heel veel stress.

Daarnaast uw karakter; als u een: perfectionist, zeer gedreven, gewetensvol, people pleaser, zorgen maker, altijd andere naar de zin maken of conflict vermijder bent, dan leidt dat ook tot veel stress en onderdrukte emoties.

Het goede nieuws is: dat deze veranderingen in de hersenen, die ook leiden tot spierspanning in de spieren in en rondom de enkel kunnen worden teruggedraaid. Net zoals de pijn in de enkel op deze manier ooit begonnen is, kan het ook weer worden teruggedraaid en worden verholpen.

 De stress oorzaak TMS dient hierbij te worden aangepakt.

Als u alles hierover wilt weten, dan raad ik u ons artikel over Tension Myositis Syndroom van harte aan (klik hier)

 pijn-buitenkant-enkel-oorzaak-triggerpoints-stress

Download het Gratis E-book: De verborgen oorzaak van chronische pijn en enkelklachten

 3 Hoe kan je triggerpoints ten behoeve van enkelklachten zelf behandelen en masseren


Als u toch eerst de triggerpoints bij en rondom uw enkel zelf wilt masseren om te kijken of dit bij u werkt, dan raad ik het volgende aan.

Als u met uw vingers bij de triggerpoints kunt komen, dan behandelt u die met uw vingers. Maak met uw vinger of duim op de spier drukbewegingen.

Bij de triggerpoints die bij en rondom uw enkel zitten gaat dit prima. Al wil je dit wel doen door uw voet op een stoel te plaatsen en dan pas de spieren daar te masseren.

Hoe je het doet:

  1. Masseer met een korte diepe strijking of kneed het pijnlijke punt.
  2. Herhaal de strijking/kneding 5 tot 10 keer per punt.
  3. Behandel een triggerpoint niet te hard, dit kan een nawerking geven.
  4. Rek en strek de spier als u klaar bent.

Wij raden u het triggerpoint handboek van Clair Davis van harte aan. Hier staat alles in hoe u de triggerpoints bij en rondom uw enkel , maar ook in andere spieren in het lichaam zelf kunt behandelen en masseren.

Triggerpoints enkel zelfmassage

4 Hoe en waar kan je triggerpoints bij en rondom uw enkel laten behandelen

U kunt de triggerpoints bij en rondom uw enkel laten behandelen doormiddel van triggerpoint therapie. Dit kan triggerpointmassage of dry needling zijn. In elke woonplaats in Nederland zit wel een praktijk die dit doet.

Echter, als uw triggerpoints niet weggaan en de pijn in de enkel blijft, dan is zeer waarschijnlijk stress en Tension Myositis Syndroom (TMS) de oorzaak. TMS dient dan te worden behandeld waardoor de triggerpoints vervolgens zullen worden verholpen.

Wilt u dat wij u helpen?

Neem de eerste stap en doe mee met de proefversie van ons Online TMS behandelprogramma

Triggerpoint enkel behandelen

Ons TMS behandelprogramma is volledig in het Nederlands en dat is wel zo makkelijk. Het is een stap voor stap programma met begeleiding en een gestructureerd programma om u zo goed mogelijk van dienst te zijn.

Op onze website kunt u ervaringen van onze cliënten vinden.

Daarnaast staan er op de website “thankyoudrsarno”, die uit eerbetoon aan wijlen dr. Sarno is opgericht, ook ruim 100 succesverhalen.

Wilt u meer wetenschappelijke studies, resultaten en boeken lezen, die laten zien dat de Tension Myositis aanpak werkt tegen enkelklachten door myofasciale triggerpoints? Bron Bron

U krijgt dan 7 dagen lang toegang tot de eerste 7 dagen van het TMS Online behandelprogramma van BreinMedicijn.

U kunt dan zelf ervaren of u het TMS programma wat vindt en daarnaast krijgt u al een hoop tips, educatie en tools om mee aan de slag te kunnen.

En daarnaast kunt u ook dan deelnemen aan onze wekelijkse vraag en antwoord coachingcalls met onze TMS coach en tevens ervaringsdeskundige.

triggerpoints-stress-behandeling

Bronnen

Niel-Asher, S. (2008). The Concise Book of Trigger points. Chichester & Berkeley: North Atlantic Books & Lotus Publishing

Amber en Clair Davies (2013). Handboek triggerpointtherapie. Altamira. https://www.triggerpointboek.nl/handboek.htm

 

 

Wilt u meer weten over triggerpoints op andere plekken in uw lichaam

Triggerpoints in het bovenbeen hamstring en de knie

Triggerpoints in de bovenarm, elleboog, onderarm, pols, hand, duim en vingers

Triggerpoints in de bil

Triggerpoints kaak

Triggerpoints in de kuit

Triggerpoints hoofdpijn

Triggerpoints in de nek

Triggerpoints in de rug

Triggerpoints in de schouder

Triggerpoints en scheenbeenklachten

Triggerpoints in de voet

Over de schrijver
Ik ben Johan van Vliet. Ik ben de eigenaar en mede oprichter van BreinMedicijn.Ik ben ervaringsdeskundige en expert op het gebied van chronische en langdurige pijn.De achterliggende behandelmethodiek die wij nu gebruiken heeft mij een aantal jaren geleden geholpen om pijnvrij te worden.Ik ben de ontwikkelaar van het BreinMedicijn behandelprogramma; de nummer 1 oplossing voor chronische pijn en pijn met een onduidelijke oorzaak.Mijn specialisme ligt onder andere bij: Ischias, hernia's, lage rugpijn, nek en schouder pijn, migraine, carpaal tunnel syndroom, tennisarm, peesontstekingen, zenuwpijn en welke pijn dan ook wanneer dit te maken heeft met stress en Tension Myositis Syndroom.Heeft u een vraag over onze behandelmethode tegen chronische en langdurige pijn? Laat gerust een reactie achter.Ik help u graag.
Reactie plaatsen

Gratis E-book: De verborgen oorzaak van chronische pijn!


  • De verborgen oorzaak van chronische pijn
  • Waarom veel behandelmethoden tegen chronische pijn falen of maar tijdelijk werken
  • U zult ontdekken of uw diagnose een misdiagnose is en wat u direct hieraan kunt doen.
  • Wat voor soort behandeling er nodig is om de onderliggende oorzaak van uw chronische pijn definitief te genezen
  • Met daarin de beste techniek en praktische tip om direct te kunnen beginnen om pijnvrij te worden.
  • Zonder lege woorden en vol met informatie waar u wat aan heeft en uiteraard wetenschappelijk onderbouwd.
50%
Je bent er bijna!
Waar mogen we hem naartoe sturen?
Gratis Download
Gratis E-book BreinMedicijn